vrijdag 18 april 2008

Week 5

Beste bloggers,

Voor vele laatstejaarsstudenten is ‘eindwerken’ een heus werkwoord geworden! Een diploma krijg je niet voor niets en dat zullen we allemaal geweten hebben…
Misschien rijzen er nu vraagtekens over de betekenis van een eindproject. Wat houdt dit begrip immers in? Uit onze ‘eindprojectgids’ blijkt dat het een werkstuk is waarin een concreet en afgebakend onderwerp bestudeerd wordt. Met als resultaat een informatieve en bruikbare bron voor derden. Hiervoor worden op een methodisch correcte manier gegevens verzameld.

Grote woorden die misschien wat duidelijker worden bij het toelichten van mijn eindproject. Het is immers hoog tijd dat ik jullie iets meer vertel over mijn onderwerp!

Huisstijl als sleutelfactor voor de visuele identiteit
Doorlichting GymnastiekFederatie Vlaanderen vzw

De huisstijl is het gezicht van een organisatie. Het is een belangrijk managementinstrument dat de visuele identiteit weergeeft. Een goede huisstijl is absoluut noodzakelijk! Een halve eeuw geleden stond het product of de dienst centraal. Nu hechten mensen belang aan de organisatie achter dit product of deze dienst. En een organisatie met een sterke, duidelijke identiteit maakt meer kans op een betere marktpositie. Zonder goede huisstijl is er dus sprake van een identiteitscrisis wat nefast kan zijn voor de organisatie.

In het kader van mijn eindproject zal ik de huisstijl van GymFed doorlichten. In een eerste onderzoeksfase bepaal ik de criteria waaraan een goede huisstijl moet voldoen. Hiervoor maak ik gebruik van een litteratuurstudie en experteninterviews. In de volgende fase stel ik alle externe communicatie-uitingen vast die optreden als dragers van de huisstijl. Hier komt een deskresearch bij te kijken. Tenslotte toets ik de theorie aan de praktijk. Voldoet de huisstijl van GymFed aan deze vastgelegde criteria?

Het belooft alvast om een kwalitatief en waardevol onderzoek te worden! Ik ben ervan overtuigd dat een interessant stukje lectuur op jullie te wachten staat…

Naast tobben, piekeren en peinzen over mijn eindproject heb ik deze week ook nog andere opdrachten vervuld. De voornaamste taak was het voorbereiden van een mailing voor alle deelnemende scholen van ‘MegaGym’.

Tot blogs!