vrijdag 28 maart 2008

Week 2

Beste bloglezers,

Het paasverlof is volop bezig wat voor velen de ideale gelegenheid is om een skireisje te maken of een bezoekje te brengen aan Mr. De Paashaas… Maar wij - naarstige stagiaires met een passie voor het vak zoals alleen ouwe rotten die bezitten – zetten als een ijverige mierencolonne het werk voort!

Eerst en vooral mijn excuses voor het archaïsche taalgebruik, ik ben blijkbaar in een theatrale bui… Maar we zitten ‘safe’ zolang woorden als ‘bacchanalen’ niet op de voorgrond treden! (Sta mij eventjes toe om een insider te delen met mijn klasgenoten…)

Vervolgens wil ik uiteraard dit bericht wijden aan de stageactiviteiten van mijn tweede werkweek. Een ietwat korte week aangezien ik op paasmaandag kon genieten van een volledige dag vrijaf. Mijn stagementor had deze week van een paar dagen welverdiende vakantie. Collega Christine heeft de uitdaging aangegaan om mij onder haar vleugels te nemen, waarvoor mijn dank uiteraard.

http://www.gymfed.be/, de website van mijn stageplaats stond gedurende de hele week op het hoofdprogramma. Met een grondige doorlichting van deze site en bijkomende advisering als gevolg. In januari 2009 zal GymFed gebruik maken van een volledig nieuwe website. Dit gloednieuwe digitale platform heeft als doel om een gigantische hoeveelheid aan informatie gestructureerd, vernieuwend en bovendien mooi te presenteren…

Een gebruiksvriendelijke website is dus in de maak! Op de huidige website wordt immers een tamelijke ‘overload’ aan informatie weergegeven en dit vaak op een nogal ongestructureerde manier. Hierdoor moet de navigeerbaarheid gedeeltelijk aan efficiëntie inboeten.

Mijn taak bestond eruit om een sitemap aan te maken. Hierop staan alle links van een webpagina gesorteerd volgens graad van belangrijkheid. Een soort overzicht van de volledige website dus, weergegeven in een boomstructuur. Deze sitemap maakt immers duidelijk op welke plaats er overlappingen van informatie zijn, hoeveel muisklikken ver een webpagina ligt,… Hieruit heb ik vervolgens een advies opgesteld met enkele items die voor verbetering vatbaar zijn.

Dit karweitje heeft me geleerd dat het heel belangrijk is om informatie in een heldere structuur aan de gebruiker voor te schotelen! Om deze taak tot een goed einde te brengen, heb ik de cursus ‘Nieuwe Media – Structureren van informatie’ eens grondig doorgenomen. En ik veronderstel dat de opgedane kennis goed van pas zal komen bij de creatie van mijn stagewebsite.

Simplicity is a prerequisite for reliability (Edsger Dijkstra)
Bovenstaande uitspraak vat eigenlijk de belangrijkste moraal van mijn volledige ‘webbelevenis’ samen. Het welgekende KISS-principe stamt af van deze uitspraak. KISS is een Engels acroniem en staat voor ‘Keep it Short and Simple’. Jawel, eenvoud siert en overdaad schaadt! En dit geldt zeker en vast voor de opbouw van een website…

Tot blogs!